Ця стаття написана для тих, хто хоче увірватися у світ геймдизайну, але не знає, з чого почати і що взагалі для цього потрібно: школярі, студенти і не тільки вони.
Нещодавно ми в нашій компанії вирішили спростити життя головному геймдизайнерові та іншим геймдизайнерам, найнявши їм помічника-джуніора, який зняв би з них рутинні завдання та іншу дрібноту.
Після кількох десятків резюме і такої ж кількості співбесід стало зрозуміло, що називати себе геймдизайнером може будь-хто, хто тільки захоче, навіть не маючи базових знань. Тішить тільки те, що на ринку зараз досить великий вибір: буквально років п'ять тому геймдизайнера вдень із вогнем було не знайти. Зате зараз їх стало досить багато, нехай навіть серед них майже немає реальних професіоналів.
Після цього і з'явилася ідея написати статтю. Як же стати хоча б джуніором-геймдизайнером, щоб надалі можна було піти працювати в компанію, набратися досвіду і стати вже повноцінним фахівцем?
Ще раз нагадаю, що стаття розрахована на людей з нульовим досвідом, тому, якщо деякі речі здаються вам очевидними, не варто писати це в коментарях.
1. Геймдизайн - це насамперед важка рутинна праця і тільки частково креатив. Тому, якщо ви думаєте, що будете цілими днями весело грати в класні ігри та творити щось велике, - одразу забудьте. Ринком зараз править f2p, а він не про велике і не про творчість - він про гроші і тільки про них. Так, це жорстоко, але це реалії ринку.
2. Потрібен значний ігровий досвід у різних типах і жанрах ігор - а не тільки в тих, що вам подобаються. Ви маєте вибрати щонайменше по десять ігор кожного жанру і пограти в них для ознайомлення, навіть якщо вам ці жанри нецікаві.
Ви маєте бути знайомі з найкращими проєктами на всіх основних платформах: PC, мобайл, консолі, соціальні мережі, бажано навіть для платформ віртуальної реальності. Що більший і різноманітніший ваш ігровий багаж, то краще. Ви ж не знаєте, що робитимете на майбутній роботі: може, це буде match-3 для соціальних мереж, а може, і клієнтський MMO shooter.
3. У вас має бути гарний смак. Напрацювати його можна, не тільки граючи в якісні ігри, а й переглядаючи якісні фільми, серіали, аніме, читаючи хороші книжки. Потрібно звертати увагу на побудову сюжету, на те, як влаштований світ, як подано та розкрито персонажів, і взагалі розуміти, чому один твір якісний і цікавий, а інший похмурий і бездарний.
У майбутньому вам це знадобиться для написання сюжету гри, створення персонажів, глобальних креативних ідей.
4. Вивчайте англійську: вона точно стане в пригоді. У багатьох у резюме написано, що англійська присутня, але насправді вона дуже слабка.
5. У роботі геймдизайнера вам доведеться писати багато тексту. Різна документація, опис завдань у таск-трекері, пояснення програмістам та іншим фахівцям. Приклади готової документації можна знайти в інтернеті, у портфоліо або LinkedIn-акаунтах уже досвідчених геймдизайнерів. Але потрібно бути готовим до того, що зазвичай у кожній компанії свої стандарти оформлення документації (хоча є і загальноприйняті).
Що дуже важливо, так це орфографія і взагалі правильність написання тексту, доступність його для розуміння. Так, текстові редактори на кшталт Word виправляють помилки - але не грамотність і правильність побудови речень. Іноді читаєш текст - і хочеться побити людину, яка його написала. За кострубаті речення, в яких до середини повністю втрачається суть. За незнання орфографії та елементарних правил діалектики.
Друга дуже і дуже потрібна здатність - це вміння коротко і лаконічно пояснити суть. Багато геймдизайнерів-початківців думають, що що більше і докладніше вони напишуть, то краще - і розтягують на десять сторінок пояснення, яке можна вмістити на сторінці. Вони не розуміють, що крадуть час програмістів та інших людей, які працюватимуть за цими документами, - а разом і свій робочий час, знижують користь від своєї роботи.
Що лаконічніше і точніше ви зможете писати, то краще. Для цього потрібно вміти аналізувати написане, структурувати його. Взагалі, структурність мислення для геймдизайнера - це головна його перевага і водночас головний недолік. Вона допомагає грамотно описувати, але руйнує креативність - тому тут важливий баланс.
Іноді замість слів корисно використовувати схеми, порівняльні таблиці, скріншоти - будь-які візуальні пояснення.
6. Дуже важливим є вміння добре говорити і чітко висловлювати свої думки. Іноді людина добре виконує тестове завдання, але на співбесіді не може три слова зв'язати воєдино.
Ви маєте розуміти, що робота геймдизайнера безпосередньо пов'язана з постійним тісним спілкуванням у команді та створенням завдань і коментарів, тому без навички комунікації не обійтися. В інтернеті безліч розвивальних уроків на цю тему. Якщо зі спілкуванням проблеми, потрібно просто почати їх вирішувати, і все вийде.
7. Читайте якомога більше статей на тему геймдизайну на російськомовних та іноземних порталах: це буде вельми корисно для загального розуміння роботи та підвищення рівня ваших знань. Та й узагалі читайте все, що стосується геймдева загалом.
8. Важливо стежити за новинами ігрової індустрії, щоб розуміти загальну ситуацію на ринку, бути в тренді індустрії та всіх її новин. Наприклад, якщо ви не знаєте, хто такий Маркус Перссон, то на співбесіди поки що краще не ходити.
9. Дуже корисно, якщо крім геймдизайну у вас є додаткові навички. Наприклад, програмування якоюсь із мов, навички художника, володіння різними редакторами (Unity3D, Unreal тощо), хоча б базові навички роботи у Photoshop, у редакторах для макетування.
Це дасть вам змогу краще розуміти колег-девелоперів або, наприклад, накидати скетчі персонажів для дизайнерів. Тут усе залежить від вроджених здібностей. Якщо є талант художника, але душа просить стати геймдизайнером, то чому б не використовувати малювання в геймдизайні? Це зробить вас тільки кращими.
10. У роботі геймдизайнера дуже важливим є вміння аналізувати та розбирати на дрібні складові - декомпозувати. Майже в будь-якій компанії аналізують роботу конкурентів і висувають пропозиції, як поліпшити продукт порівняно з тим, що є в них. Це обов'язкова складова роботи.
Сама навичка прийде з досвідом - тут головне практика і ще раз практика. Головне, якщо ви обрали цю професію, то обов'язково ретельно проаналізуйте всі свої улюблені ігри та зрозумійте, чому вони вам так подобаються. Намагайтеся фіксувати і записувати всі свої ідеї.
11. Де взяти досвід, коли без досвіду вас нікуди не беруть? Це дуже важливе питання для людини, яка вирішила стати гуру геймдизайну. Зараз у СНД піднявся інді-рух, почали проводити різні конкурси та міні-конференції. Навіть на великих конференціях частина уваги приділяється інді-розробникам - можна приєднатися до кількох інді-команд і набиратися досвіду там.
Але тут є мінуси.
• Найімовірніше, в інді-команді не буде людей, у яких можна перейняти досвід.
• Більшість інді-команд - це ледарі, які щось роблять тільки на словах, їм більше подобається тусити і тріпати язиком, ніж працювати над проєктом. Тому важливо не стати таким же тусовщиком, а знайти хлопців, які реально працюють.
• Досвід в інді-командах у серйозних компаніях не дуже цінують, особливо якщо ви не доведете свою гру до релізу і вам нічого буде показати. Так часто буває в інді-розробці.
• В інді не платять зарплати.
12. Так де ж узяти досвід? Моя особиста порада: йдіть у тестувальники ігор. До тестерів вимоги набагато нижчі, ніж до геймдизайнерів, тому потрапити на роботу джуніором більш реально, навіть без досвіду.
У цьому варіанті ціла низка плюсів.
• Ви будете отримувати зарплату. Нехай невелику, але це все ж краще, ніж нуль в інді-розробці.
• Ви будете варитися у справжній кухні розробки ігор.
• Ви працюватимете з професійними геймдизайнерами на комерційних проєктах і отримуватимете вже реальний досвід.
• Під час тестування проєктів ви зможете максимально глибоко вивчати різні ігри (їхні механіки, монетизацію, інші ключові складові) і стрімко розширювати своє розуміння геймдев-індустрії.
• З позиції бета-тестувальника ви зможете перейти на позицію геймдизайнера всередині компанії.
Загалом, це найкращий шлях, якщо ви хочете набратися реального досвіду і стати геймдизайнером. Дуже багато успішних геймдизайнерів починали саме з тестування ігор.
Якщо ви володітимете навичками і знаннями, описаними вище, і зумієте отримати потрібний досвід, то зможете претендувати на роботу джуніор-геймдизайнера. А в майбутньому, щоб вважати себе повноцінним геймдизайнером, вам потрібно буде створити комерційно успішні проєкти. Саме наявність успішних проєктів - головне мірило професіоналізму в геймдеві загалом і в геймдизайні зокрема.