У суботу у Львові, у будівлі Українського Католицького Університету, відбулася третя за рахунком GameDevConf. Протягом десяти годин на чотирьох потоках встигло прозвучати кілька десятків повідомлень, де сотні слухачів могли поставити свої запитання. Бути одночасно на всіх виявилося практично неможливим, тому я складу репортаж про те, де мені все-таки вдалося побувати та про тих, з ким вдалося поспілкуватися особисто.
Алла Довгалюк з ERS game studios, що працює для Big Fish Games, захопила мене своєю доповіддю на тему «Жіночі ігри по-дорослому: hidden objects puzzle adventure». У розмові з нею мені вдалося дізнатися, на кого орієнтовані жіночі ігри, і яку мету вони мають.
Ми не маємо чіткого образу жінки, під яку ми створюємо проєкт. У нас є і рожево-рюшкові ігри, де треба збирати монетки, а є і відверто жорстокі, сповнені насильства, детективи. Жіноча аудиторія змінюється, і ми змінюємося разом із нею.
За статистикою жінки грають у наші ігри по кілька годин і зазвичай пізно ввечері. Можна скласти приблизний графік її життя – діти укладені спати, і з'являється небагато часу на себе. Саме тоді й можна пограти.
І якщо раніше ми робили ігри абсолютно позитивні та яскраві, в яких не було нижнього обмеження за віком, то в останніх проєктах з'явилася і кров, і насильство.
Жінкам іноді хочеться і цього.
- Алла Довгалюк, гейм-дизайнер ERS game studios
Гейм-дизайнер Павло Півтораніс виявився позитивним хлопцем, який легко йде на розмову. У бесіді з ним вдалося знайти те саме зерно, яке потім у мені вирощували й інші доповідачі (від зелених розробників до маститих «монстрів» своєї справи). Потрібно грати! Причому, грати захоплено та фанатично, підходячи до процесу гри як до творчого пошуку. За безпосередньою його участю було створено та впроваджено унікальний мод для World Of Tanks WoT Tactics, який переміг на конкурсі, оголошеному Wargaming для розробників WGDC. Що для цього йому було потрібно? Перше — це бути в темі та фанатично нести ідею "в маси".
Я спеціально не навчався ніде цьому. Все йшло від мого бажання писати ігри та покращувати вже існуючі.
- Павло Півтораніс, Leading Game Designer, Nravo
Тетяна Євдокименко з Nika Entertainment відверто та у детальних подробицях розповіла про проблеми сучасних стартапів. Від моменту створення команди, до реалізації готових продуктів. Правильно розставлені пріоритети та мотивація команди – базові основи збереження та розвитку стартапів. Проте, за її словами, є щось, що необхідно підтримувати постійно – це загальний командний дух. І це не пусті слова.
Головне – жити ідеєю. Не перегорати та постійно підтримувати свій дух. Звичайно, кожен наш співробітник має важливі задачі, виконання яких позначається на загальному результаті. Але тільки справді вболіваючи за проєкт можна створити справжній хіт.
В Nika Entertainment працюють люди, які обожнюють ігри і тому стали розробниками. Коли ти працюєш у постійному драйві, важливо відчувати підтримку колег, атмосфера всередині компанії має бути доброзичливою та комфортною.
– Тетяна Євдокименко, COO Nika Entertainment
Олена Лобова з iLogos зачепила в доповіді серйозну актуальну тему "Make Games, No War". Заснована компанія, яка до останнього часу базувалась в Луганську, в силу життєвих обставин та останніх подій була змушена переміститися до своїх регіональних відділень, перевівши співробітників з головного офісу в інші міста України. Але їхні проєкти не зупинилися та не заморозилися. Навпаки, компанія переживає друге народження, наймаються нові співробітники, розвиваються проєкти, залучаються замовники. Вони є прикладом абсолютного оптимізму.
Не забувайте, будь-яка криза має межу. Не було ще у світі жодного кризового періоду, який би не закінчився. Те, як ми з нього вийдемо, залежить лише від нас.
Не забувайте ділитися своїми знаннями, ідеями та вміннями. Якщо у вас є яблуко і ваш друг має яблуко, помінявшись, у вас все одно залишиться по яблуку. Але якщо і у вас, і у вашого друга є ідея, знання та досвід, поділившись один з одним, вони збільшаться.
Живіть з миром і не воюйте.
- Олена Лобова, COO iLogos
Михайло Харьковский, засновник Bear games, багато уваги приділив питанню підбору персоналу та взаємовідносин у будь-якому колективі. Він схиляється до того, що у будь-якій команді мають працювати лише професіонали, які фанатіють від своєї роботи. Любити роботу – це вже половина успіху.
Я довгий час був професійним ігроманом. Був у топі найкрутіших геймерів світу, але настав час, коли мені в цьому стало тісно. Я створив сайт на військову тематику, вклавши туди все, що знав на той момент, а потім почав розвивати ідею створення власної гри. Ось так і почалося.
На сьогоднішній момент на рахунку Bear games понад п'ятдесят успішних проєктів і ми на цьому не зупиняємось.
Щоправда, маю власний маркер. Якщо гра і після трьох великих апдейтів не вистрілює, проєкт закривається і його подальша підтримка припиняється.
- Михайло Харьковский, CEO Bear games (Bear games.ru)
Дуже колоритний доповідач, на виступ якого реально було складно потрапити – Тарас Тарасов – визнаний експерт та успішний бізнесмен в галузі IT. Слухачі стояли, сиділи в проходах і навіть нависали в коридорі, відчинивши двері конференц-зали. Все, що він говорив, а говорив він багато і дуже емоційно, молоді розробники вбирали як губки, задаючи по ходу виступу безліч питань.
Головна моя порада молодим гейм-дизайнерам та розробникам є не боятися факапів та фейлів. Потрібно стукати у всі двері та не забувати, що навіть найуспішніші проєкти, типу World of Tanks або Quake, колись не зрозуміли і не прийняли паблішери (за що потім кусали собі лікті та рвали на голові волосся).
Якщо ви горите ідеєю – розвивайте її. Головне, заразити нею якомога більше людей, створивши з них власну аудиторію, якій ваша гра буде дійсно потрібна. І тоді успіх вам гарантовано.
Зараз такий час, що для того, щоб померти з голоду, треба дуже постаратися.
І так, не забувайте, що створення гри та її публікація, наприклад, у App Store – це лише 5% усієї роботи. Найголовніше починається після, коли гру потрібно підтримувати, розвивати та подавати в маси.
- Тарас Тарасов, Co-Founder, CEO JoyRocks
Приємна тепла атмосфера конференції не давала приводу розслабитись і навіть сісти. Я за весь цей час лише один раз впала в крісло, і те, поки чекала оголошення переможців Yodo Games Award’2015, переможцем якої стали… Про сімох фіналістів, які дійшли презентації своїх проєктів на конференції та про нагородження переможців поговоримо окремо.